Dobrodošli u Vodič za povratnike
Koja tema vas interesuje danas?
Kako bi vam omogućili što brži dolazak do odgovora, izaberite jednu od ponuđenih opcija
Kako organizovati selidbu nazad u Srbiju?
Carinske povlastice
Pri povratku, značajno je znati da postoje carinske olakšice koje olakšavaju uvoz ličnih stvari povratnika bez naplate carine, što je regulisano Uredbom o carinskim povlasticama.
Domaći državljani koji su živeli u inostranstvu između 2 i 10 godina mogu uneti lične predmete vrednosti do 20.000 EUR bez naplate carine, dok za one koji su bili van zemlje duže od 10 godina tog ograničenja nema. Olakšice uključuju nameštaj, belu tehniku, kućni dekor, itd., ali ne važe za automobile.
Za strane državljane postoje povlastice koje uključuju one koji su dobili državljanstvo, azil ili stalno nastanjenje.
Za korišćenje povlastica potrebno je dostaviti potvrdu o vremenu provedenom u inostranstvu (za domaće) ili potvrdu o prijemu u državljanstvo/azil/stalno nastanjenje (za strane državljane), uz spisak predmeta sa tačno naznačenim vrstama i količinama, overen od carinskog organa. Predmeti se moraju uvesti u roku od jedne godine od dana odobrenja zahteva. Na sajtu Uprave Carina pronađite više informacija.
Potrebna dokumentacija
Korišćenje olakšica uvezano je sa pripremama u smislu dokumentacije. Kako biste se oslobodili obaveze da platite carinu, potrebno je da, pre nego što stignete u Srbiju, pribavite dokaz da ste radili u inostranstvu. Potvrdu može da Vam izda ambasada ili konzulat RS, Vaš poslodavac ili možete da priložite ispravu o plaćenom socijalnom osiguranju tokom rada u inostranstvu, prevedenu na srpski jezik (overeni prevod). Prilikom oslobađanja treba da priložite i detaljan spisak stvari koje unosite, pa ako imate dosta pokućstva, najlakše je da popisujete dok se budete pakovali – ovo su saveti od povratnika koji su prošli proces i beležili sopstvene greške u koracima.
Detaljnija uputstva o selidbi možete pročitati na sajtu Uprave carina.
Overeni prevod podrazumeva prevod dokumenta koji je obavio sudski prevodilac i dokument overio svojim pečatom. Sudski prevodioci su registrovani kod Ministarstva pravde kao licencirani sudski tumači, što potvrđuju posebnim registracionim brojem i pečatom.
Unošenje gotovog novca
Jedno od pitanja koje se često javi kao sporno je iznos gotovine koji je fizičkim licima dozvoljen da unesu u Srbiju, prilikom prelaska granice. Ukratko, unošenje novca u Republiku Srbiju je slobodno, ali je neophodno prijaviti svako unošenje novca (u bilo kojoj valuti) ukoliko prelazi iznos od 10.000 EUR. Prijavu možete obaviti u Upravi carina na graničnom prelazu. Uz prijavu će vam biti potrebna potvrda da ste novac podigli sa svog računa u inostranstvu ili ste novac zamenili kod strane banke, uz potvrdu te banke.
Više informacija možete pronaći na sajtu Uprave carina.
Uvoz motornih vozila
Kao povratnici, možete uvesti svoje motorno vozilo za ličnu upotrebu. Pre dolaska u Srbiju, predlažemo Vam da se obratite Upravi carina i Agenciji za bezbednost saobraćaja, koje su nadležne za postupak uvoza novih i upotrebljavanih vozila iz inostranstva.
U zavisnosti od starosti, motorna vozila se dele na nova (do 6 meseci starosti) i upotrebljavana vozila (starija od 6 meseci). Detalje procedure za uvoz novih vozila pronađite na ovom linku. Sa druge strane, uvoz upotrebljavanih vozila podleže strožoj kontroli, prvenstveno u cilju osiguravanja bezbednosti i usklađenosti sa ekološkim propisima. Više informacija o uvozu upotrebljavanih vozila pronađite na sajtovima Agencije za bezbednost saobraćaja i Uprave Carina.
Pre dolaska, informišite se o mogućnosti uvoza i registracije vozila u Srbiji. Obratite pažnju na Potvrdu o saobraznosti (engl. Certificate of Conformity) kako biste se uverili da je vozilo usklađeno sa ekološkim i drugim propisima, omogućujući njegov uvoz i registraciju u Srbiji.
Unošenje umetnina
Ukoliko želite da prilikom povratka u Srbiju sa sobom donesete umetničko delo, bitno vam je da znate da se prilikom unosa sprovodi uobičajena uvozna carinska procedura, u skraćenom ili redovnom postupku, pri čemu nije potrebna nikakva prethodna dozvola ili saglasnost, pored sprovedenog postupka carinske kontrole. Ukoliko umetninu unosite kao umetnik – sopstveno umetničko delo – oslobođeni ste plaćanja carine u skladu sa Uredbom o carinskim povlasticama.
Više informacija možete pronaći na sajtu Uprave carina.
Unošenje oružja
Ukoliko želite da prilikom povratka u Srbiju donesete sa sobom svoje oružje, za koje imate ispravu od stranog nadležnog organa, neophodno je da to prijavite na graničnom prelazu prilikom dolaska. Granična policija će vam privremeno oduzeti oružje i izdati potvrdu na osnovu koje imate 90 dana da pribavite dozvolu u Srbiji ili da iznesete oružje iz zemlje.
Više informacija o nabavci oružja i dozvolama za nošenje oružja možete pronaći na sajtu Ministarstva unutrašnjih poslova.
Unošenje biljaka
Preseliti život podrazumeva i poneti sa sobom sve one stvari koje čine dom. Deo te atmosfere čine naravno i biljke koje su deo ambijenta.
Pitanje za carinu je koju količinu biljaka možete uneti bez neophodnog fitosanitarnog pregleda koji bi zahtevao malo drugačije planiranje putovanja – odnosno ulazak u zemlju preko nekog od graničnih prelaza koji imaju fitosanitarnu inspekciju.
Prema sajtu Uprave carina, u pitanju je manja količina biljaka koje su poreklom iz evropskih zemalja, koriste se u neindustrijske i nekomercijalne svrhe i ne predstavljaju opasnost od širenja štetnih organizama nakon prelaska granice. Manja količina se definiše kao tri sobne biljke i lončanice (isključujući bonsai) i do deset balkonskih biljaka i neodrvenjenih ukrasnih grmova.
Zaštićene vrste biljaka zahtevaju posebnu međunarodnu sertifikaciju u vidu CITES izvozne dozvole koju izdaje nadležno Ministarstvo zaštite životne sredine Republike Srbije, a koje biljke potpadaju pod navedenu listu možete pročitati na samom CITES sajtu.
Fitosanitarni pregled:
Fitosanitarni pregled pošiljke bilja vrši se pregledom dokumentacije koja prati pošiljku bilja, pregledom prevoznog sredstva, pregledom ambalaže i pregledom bilja. Identifikacija pošiljke bilja vrši se upoređivanjem podataka iz dokumentacije koja prati pošiljku sa oznakama na ambalaži, pakovanju i utvrđenim sadržajem pošiljke. Provera zdravstvenog stanja bilja vrši se vizuelnim pregledom bilja, uzimanjem reprezentativnih uzoraka radi pregleda u priručnoj laboratoriji na graničnom prelazu.
Unošenje ljubimaca
Kućni ljubimci su deo porodice, pa će i za njih povratak biti velika promena. Bitno je da se pripremite za posebnu proceduru oko unosa kućnog ljubimca, kako bi samo putovanje prošlo što jednostavnije.
Pre svega, neophodno je da Vaš kućni ljubimac bude čipovan i propisno vakcinisan. Ako dolazite iz većine zemalja Evrope, Vaš ljubimac mora da ima i pasoš koji izdaje veterinar, a za dolazak iz drugih zemalja potrebno je da imate sertifikat koji izdaje nadležni organ zemlje iz koje dolazite.
Put planirajte imajući u vidu da je ulazak u Srbiju sa ljubimcem moguć samo na graničnim prelazima gde postoji veterinarska inspekcija. To su svi značajniji drumski granični prelazi (Batrovci, Sremska Rača, Horgoš, Novi Most i Vatin), kao i aerodrom u Beogradu.
Sve druge informacije, uslove za zemlje koje nisu navedene, primer sertifikata i kontakt telefon za druge nedoumice možete pronaći na sajtu Uprave za veterinu. O samom ulasku i povezanim formalnostima možete pročitati više na sajtu Uprave carina.
Ovlastite prijatelje ili porodicu:
Ukoliko Vam predstoji velika selidba ili duži put, možete izabrati i da ovlastite prijatelja ili člana porodice da povede Vašeg ljubimca u Srbiju, a da Vi možete bez brige da se usredsredite na povratak.
Kako do potrebnih dokumenata i osiguranja?
Kako do izvoda iz matične knjige rođenih?
Kada se postavlja pitanje neophodne dokumentacije kako biste završili neki administrativni postupak, izvod iz matične knjige ili uverenje o državljanstvu se često nađu na listi.
Izvod iz matične knjige možete pribaviti preko portala eUprave ukoliko je lokalna samouprava na kojoj se nalazi Vaše prebivalište omogućila tu uslugu. Preko portala možete platiti taksu platnim karticama Visa, MasterCard i DinaCard, zahtevati formular na domaćem ili međunarodnom obrascu, a možete izabrati i da Vam dokument bude dostavljen poštom. Međunarodni obrazac je koristan za regulisanje nekog statusnog pitanja u inostranstvu, a koji se može saznati iz izvoda iz matične knjige.
Ukoliko niste u mogućnosti da obavite postupak elektronski, obratite se Vašoj lokalnoj samoupravi, odnosno opštinskoj upravi gde možete dobiti izvod iz matične knjige rođenih i uverenje o državljanstvu odlaskom kod službenika Vaše lokalne samouprave, bez čekanja.
Kada se ne naplaćuje taksa za izdavanje?:
Za izdavanje izvoda u elektronskom obliku ne plaća se taksa, nezavisno od svrhe izdavanja izvoda.
Za izdavanje izvoda u papirnom obliku plaća se taksa, osim u posebnim slučajevima za koje je predviđeno oslobađanje od ove obaveze, a što zavisi od svrhe izdavanja izvoda.
Ukoliko svrha, za koju Vam je potreban izvod u papirnom obliku ne predstavlja osnov za oslobađanje od takse, generisaće se podaci naloga za uplatu i biće neophodno da izvršite uplatu kako bi se vaš zahtev za izdavanje izvoda prosledio nadležnom matičaru, tj. kako biste dobili uslugu.
Ukoliko odaberete da Vam izvod u papirnom obliku bude dostavljen na kućnu adresu, nezavisno od svrhe izdavanja izvoda, troškovi dostave preporučene pošiljke se obračunavaju u skladu sa cenovnikom JP Pošta Srbije.
Proverite da li morate sami da pribavite Izvod:
Pre nego što započnete sa procedurom pribavljanja izvoda iz matične knjige rođenih ili uverenja o državljanstvu, prvo proverite da li vam je neophodno da sami pribavite takav dokument. Naime, od 2016. godine svi državni organi su u obavezi da međusobno razmenjuju podatke o kojima se vodi službena evidencija.
U praksi to znači da više niste dužni da na šalteru prilažete bilo koji od ova dva dokumenta ukoliko podnosite zahtev nekom republičkom ili lokalnom organu javne uprave ili javnom preduzeću, već su oni dužni da ga pribave po službenoj dužnosti. Sistem elektronske razmene je zaživeo i građani su oslobođeni obaveze da idu od šaltera do šaltera prikupljajući dokumentaciju i plaćajući takse.
Prijava prebivališta
Prebivalište je adresa na kojoj trajno živite, odnosno mesto gde se nalazi centar Vaših životnih aktivnosti.
Punoletni građani dužni su da prijave prebivalište u roku od osam dana od dana nastanjenja na adresi na kojoj prijavljuju prebivalište.
Za prijavu prebivališta neophodno je da vlasnik/suvlasnik nekretnine elektronskim putem, preko portala eUprava, da saglasnost za prijavu prebivališta punoletne osobe, državljanina Republike Srbije na adresu nekretnine čiji je vlasnik/suvlasnik. Na taj način, potrebno je da se samo osoba koja prijavljuje prebivalište lično pojavi na šalteru nadležne organizacione jedinice MUP-a.
Po davanju elektronske saglasnosti, vlasnik/suvlasnik dobija obaveštenje sa EGN brojem. Neophodno je da osoba koja prijavljuje prebivalište zna EGN broj saglasnosti, jer se na osnovu tog broja vrši pretraga u sistemu.
Više informacija o proceduri prijave prebivališt dostupno je i na sajtu Ministarstva unutrašnjih poslova.
Zašto je važno prijaviti prebivalište?
Važno je da ta adresa bude tačna, jer će Vam sva zvanična dokumentacija stizati poštom na tu adresu. Ukoliko napravite prekršaj ili iz nekog drugog razloga policija utvrdi da Vi ne živite na adresi koja se vodi kao Vaše prebivalište, utvrdiće Vam se „fiktivna“ ili „pasivizirana” adresa, što znači da nećete moći da registrujete automobil, izvadite vozačku dozvolu i slično, dok ne prijavite policiji svoje stvarno prebivalište.
Da li moram da menjam druga lična dokumenta pri promeni prebivališta?
Prilikom promene prebivališta, postoji i obaveza da izvadite nova lična dokumenta koja među podacima sadrže navedenu adresu. Od ovoga postoji izuzetak, ukoliko lična karta poseduje čip, izmena ovog dokumenta nije neophodna imajući u vidu da će se podatak zameniti u bazi prilikom registracije. Vozačke dozvole, saobraćajne dozvole i pasoš spadaju u dokumenta koja se u roku od 30 dana od izmene prebivališta moraju zameniti. Sve informacije i primer uplatnica taksi pronađite na sajtu MUP-a.
Kako regulisati zdravstveno osiguranje?
Sistem privatnog zdravstvenog osiguranja:
U Srbiji je veoma razvijen sistem privatnih pružaoca medicinskih usluga sa nizom privatnih (specijalizovanih ili opštih) kliničkih centara i bolnica u kojima veliki broj najboljih stručnjaka u medicini pružaju širok spektar zdravstvenih usluga – od skeniranja, laboratorijskih analiza, pregleda lekara specijaliste, hirurških zahvata i operacija. Stoga, dobar deo medicinskih usluga koje su vam potrebne može se sprovesti i kroz privatne kliničke sisteme kao što su MediGroup, BelMedic, EuroMedik. Kroz različite sisteme dobrovoljnog, privatnog zdravstvenog osiguranja možete obezbediti pristup privatnim klinikama za sebe i svoju porodicu. Pored opšte medicine, Srbija je poznata i kao destinacija za stomatološke preglede najvišeg kvaliteta. Od velikog broja privatnih ordinacija koji nekada porodično i decenijama vode pacijente, do zdravstvenih ustanova pri državnim ustanovama, kada su u pitanju usluge stomatologa možete biti sigurni da će sve potrebe Vas i Vaše porodice biti podmirene.Kako se reguliše privatno zdravstveno osiguranje:
Osnov za polisu privatnog zdravstvenog osiguranja je ugovor koji zaključujete sa osiguravajućom kućom, a privatno zdravstveno osiguranje je dobrovoljno. Takođe, treba proveriti i da li osiguravajuće društvo kod kojeg ste osigurani u inostranstvu ima predstavništvo u Srbiji sa kojim možete lakše i po možda boljim uslovima ostvariti pravo na privatno zdravstveno osiguranje. Različite korisne informacije dostupne su i na sajtu Osiguranik koji ima objedinjenu ponudu najboljih opcija za privatno regulisanje osiguranja i jednostavan kalkulator za procenu troška. Više detalja o paketima i pogodnostima kao i pokrivenim uslugama možete pronaći na veb stranicama individualnih osiguravajućih kuća, dok se kompletan registar osiguravajućih društava koja rade na domaćem tržištu nalazi na linku Narodne banke Srbije. Ukoliko ne planirate dodatni vid osiguranja, usluge privatnih klinika možete koristiti po potrebi prema njihovim standardnim cenama.Zdravstveno osiguranje za članove porodice:
Ukoliko Vam suprug ili supruga rade u Srbiji ili imaju svoju kompaniju i već su osigurani, kao član porodice imate pravo na zdravstveno osiguranje ukoliko nemate osnov po kojem možete sebi plaćati doprinose. Osiguranje važi i za maloletnu decu, kao članove porodice, dok idu u školu, pa ste na taj način regulisali pitanje zdravstvene zaštite za celu porodicu. Ukoliko Vaše dete studira u Srbiji, garantovana mu je zdravstvena zaštita do 26. godine života, bez obzira da li ostvaruje to pravo kao deo porodice u kojoj je jedan od članova domaćinstva osiguran ili samo kao lice koje ne ostvaruje redovne prihode.Zdravstveno osiguranje za nezaposlene:
Ukoliko niste korisnik novčane naknade preko Nacionalne službe za zapošlјavanje i nemate drugi sopstveni osnov osiguranja, niti možete da se osigurate kao član porodice, možete da budete obavezno zdravstveno osigurani kao nezaposleno lice ukoliko su Vam prihodi ispod propisanog cenzusa, a što utvrđuje filijala/ispostava RFZO u kojoj imate prebivalište. Cenzus se razlikuje od meseca do meseca. Ukoliko su vam prihodi iznad propisanog cenzusa treba da se uklјučite u obavezno zdravstveno osiguranje.Dobrovoljno uključivanje u obavezno zdravstveno osiguranje:
U slučaju da niste u obavezi da posedujete obavezno zdravstveno osiguranje, u skladu sa Zakonom o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, možete izabrati i da se dobrovoljno uključiti u osiguranje Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje. Mesečni iznos doprinosa u tom slučaju, za 2024. godinu je 4.134,73 dinara (iznos se menja na godišnjem nivou).
Kada da se prijavite za državljanstvo?
Možda je pitanje porekla nešto što Vas vezuje za Srbiju na mnogo različitih načina. Međutim, da biste imali priliku da ostvarite pun opseg prava i mogućnosi koje imaju građani RS, predlažemo da imate regulisano državljanstvo. Podnošenje zahteva za prijem u državljanstvo Republike Srbije je stoga jedan od prvih logičnih koraka u trajnom regulisanju Vašeg statusa u Srbiji. Zahtev se predaje policijskoj upravi prema mestu Vaše adrese prebivališta, a može se podneti i u diplomatsko-konzularnom predstavništvu u inostranstvu. Više informacija o proceduri za prijem u državljanstvo možete dobiti na sledećem linku. Državljanstvo Republike Srbije možete dobiti na osnovu kriterijuma koji su propisani Zakonom, i to u jednoj od sledećih situacija:
Sticanje državljanstva poreklom iz Republike Srbije:
Državljanstvo Republike Srbije poreklom stiče dete:
- čija su oba roditelja u trenutku njegovog rođenja državljani Srbije;
- čiji je jedan od roditelja u trenutku njegovog rođenja državljanin Republike Srbije a dete je rođeno na teritoriji Srbije;
- rođeno u inostranstvu, čiji je jedan od roditelja u trenutku njegovog rođenja državljanin Srbije, a drugi je nepoznat ili nepoznatog državljanstva ili bez državljanstva.
Državljanstvo Srbije poreklom stiče dete rođeno u inostranstvu, čiji je jedan od roditelja u trenutku njegovog rođenja državljanin Srbije a drugi je strani državljanin, ako ga roditelj koji je državljanin Srbije prijavi do navršene 18. godine života.
Lice starije od 18 godina života rođeno u inostranstvu čiji je jedan od roditelja u trenutku njegovog rođenja bio državljanin Srbije a drugi strani državljanin stiče poreklom državljanstvo Srbije ako do navršene 23. godine života podnese zahtev za upis u evidenciju državljana Srbije.
Sticanje državljanstva rođenjem na teritoriji Republike Srbije:
Dete rođeno ili nađeno na teritoriji Republike Srbije (nahoče) državljanstvo Republike Srbije rođenjem stiče ako su mu oba roditelja nepoznata ili nepoznatog državljanstva ili bez državljanstva ili ako je dete bez državljanstva.
Sticanje državljanstva RS prijemom:
Ako imate odobrenje za stalno nastanjenje u Republici Srbiji, možete lično podneti zahtev za državljanstvo Republike Srbije, pod uslovom:
- Da imate 18 godina i da vam nije oduzeta poslovna sposobnost; zahtev za maloletna lica podnose roditelji;
- Da imate otpust iz stranog državljanstva ili dokaz da ćete ga dobiti kada budete primljeni u državljanstvo Srbije;
- Da ste bar 3 godine neprekidno prijavljeni da živite u Srbiji;
- Da pismeno potvrdite da Srbiju smatrate svojom državom.
Ukoliko ste stranac koji je najmanje 3 godine u braku sa državljaninom Srbije, a pritom vam je odobreno stalno nastanjenje, možete podneti zahtev za prijem u državljanstvo Srbije ako podnesete pisanu izjavu da Srbiju smatrate svojom državom.
Da biste ostvarili svoje pravo na prijem u državljanstvo, potrebno je da podnesete zahtev policijskoj upravi u prebivališta ako ste u Srbiji (ili diplomatsko-konzularnom predstavništvu RS ako podnosite zahtev u inostranstvu), sa pratećom dokumentacijom i plaćenim taksama.
Sticanje državljanstva po međunarodnim ugovorima:
Državljanstvo Republike Srbije može se steći na osnovu ratifikovanog međunarodnog ugovora, pod uslovom uzajamnosti.
Rešenja o prijemu u državljanstvo Republike Srbije donosi Ministarstvo unutrašnjih poslova, Uprava za upravne poslove.
Kako do vozačke dozvole?
Ukoliko ste već imali vozačku dozvolu koja je istekla, procedura je objašnjena ovde. Ako je prethodna dozvola izdata na manje od 10 godina, ili imate preko 65 godina starosti, potrebno Vam je uverenje lekara, koje možete izvaditi u Domovima zdravlja, na odeljenjima Medicine rada ili u mnogim privatnim klinikama.
Ukoliko treba da dobijete novu dozvolu jer ste promenili prebivalište ili prezime, potrebno je da predate važeću dozvolu, ličnu kartu i plaćene takse. Primer uplatnica vidite ovde za promenu prebivališta i ovde za promenu ličnog imena.
Zahtev za zamenu vozačke dozvole možete podneti na portalu eUprava.
Ukoliko ste vozačku dozvolu stekli u inostranstvu, potrebno je da važeću dozvolu prevedete kod ovlašćenog sudskog tumača i zajedno sa lekarskim uverenjem (ukoliko je potrebno) i plaćenim taksama predate zahtev. Ukoliko ste strani državljanin, potreban Vam je i dokaz o odobrenom boravku dužem od 6 meseci. Sve informacije o zameni inostrane vozačke dozvole pronađite na sajtu MUP-a.
Elektronska usluga „Zamena stare vozačke dozvole za novu (kartičnu)“:
Elektronska usluga „Zamena stare vozačke dozvole za novu (kartičnu)“ namenjena je građanima koji nisu zamenili staru vozačku dozvolu. Ova usluga treba da omogući da građani ne dolaze dva puta u policijsku stanicu da bi izvršili zamenu vozačke dozvole, već da putem Interneta, a preko Portala eUprava, elektronski podnesu zahtev i da istim putem u svako doba vide u kom je statusu njihov zahtev.
Uslov da bi građanin mogao da koristi ovu uslugu je da poseduje novu biometrijsku ličnu kartu sa čipom iz dva razloga. Prvi razlog je taj što samo na taj način građanin može da se na bezbedan način autentifikuje (predstavi) informacionom sistemu Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP).
Najbrže do lične karte i pasoša
Ukoliko treba da izvadite novu ličnu kartu ili pasoš, a punoletan ste državljanin Srbije, možete da izbegnete čekanje i zakažete termin online za sebe i do 4 člana Vaše uže porodice. Ukoliko želite da zakažete temin za maloletno dete, potrebno je da elektronski obrazac koji popunjavate (termin koji zakazujete) glasi na Vaše ime.
Termin se zakazuje do 30 dana unapred, što znači da možete zakazati i pre nego što stignete u Srbiju. Najraniji datum za zakazivanje termina je 1 dan od dana podnošenja zahteva, a najkasniji datum za zakazivanje termina je 60 dana od dana ponošenja zahteva. Spisak policijskih stanica u Srbiji gde funkcioniše eZakazivanje možete pogledati na ovom linku.
Na zakazani termin treba da ponesete isteklu ličnu kartu i pasoš, kao i uplaćene takse. Sve detalje, kao i primere uplatnica možete videti ovde za ličnu kartu, a ovde za pasoš.
Važne informacije za plaćanje unapred:
U okviru portala eUprava funkcioniše sistem ePlati koji kreira jedinstvenu uplatnicu za svaku uslugu koju možete da platite odmah onlajn ili da je sačuvate i platite kasnije u banci ili pošti.
Ukoliko plaćate onlajn Vaša uplata će biti evidentirana u sistemu i kao dokaz o uplati dostupna ovlašćenom licu.
Ipak, neke institucije ne primaju uplatnice plaćene preko eBankinga jer nisu overene pečatom, pa je preporuka da uplatite na šalteru u bilo kojoj Pošti ili banci. Dobra strana plaćanja na ovaj način je što Vam nije potreban račun u banci u Srbiji kako biste izvršili ovu uplatu, već je možete izvršiti gotovinski ili putem kartice strane banke direktno na šalteru.
Ukoliko ste već uplatili preko interneta, dovoljno je da u poslovnici Vaše banke overite odštampanu potvrdu.
Naravno, ovde Vam mogu biti od pomoći ili porodica i prijatelji koji unapred mogu izvršiti uplatu za Vas tako da kada doputujete nema drugih koraka koje treba da izvršite pre odlaska u policijsku stanicu radi vađenja novih ličnih dokumenata.
Obaveštavanje o predstojećem isticanju roka važenja identifikacionih dokumenata:
Ukoliko imate još uvek važeće lične isprave, elektronska usluga „Obaveštavanje o predstojećem isticanju roka važenja identifikacionih dokumenata“ može vam biti od koristi. Namenjena je obaveštavanju građana, koja bi u naznačeno vreme pre isteka važnosti dokumenta (koje korisnik sam definiše) uredno podsećala na tu činjenicu jednim ili više izabranih kanala notifikacije (elektronska pošta, SMS poruka).
Sistem vrši prikaz dokumenata za koje postoji mogućnost obaveštenja o predstojećem isticanju roka važenja:
– Lična karta (kartična)
– Pasoš
– Saobraćajna dozvola
– Vozačka dozvola (kartična)
– Isticanje registracije vozila (registraciona nalepnica)
Za svaki od dokumenata koji se nađe u listi, a za koji želite da dobijete obaveštenje o isteku važnosti, obavezan je unos vremena (broj dana) koliko unapred želite da budete obavešteni (maksimalno 30 dana unapred).
Javne usluge dostupne online
Postoji niz administrativnih procedura koje možete obaviti iz komfora svoje fotelje, bez obzira na to gde se nalazite. Sve što vam je potrebno su internet i registracija. Na talasu opšte digitalizacije, portal eUprava razvija se od 2010. godine sa ciljem da građanima i privredi omogući brže i jednostavnije pružanje javnih usluga, elektronski i bez čekanja. Na ovom mestu možete da podnesete zahtev za dokumenta i uverenja, prijavite rođenje deteta, regulišete poreske obaveze, upišete decu u vrtić, prijavite se za različite podsticaje i podnesete zahtev za druge usluge iz oblasti zdravstva, obrazovanja i sl.
Na portalu eUprava pružaju se usluge sa nacionalnog ili lokalnog nivoa, od strane institucija i javnih preduzeća. Listu svih usluga možete pronaći na sajtu eUprava.
Registracija i prijava na portal eUprava:
Kako biste bili u mogućnosti da pristupite uslugama eUprave, možete se registrovati na tri načina, sa različitim nivoima pouzdanosti:
- Registracija korisničkim imenom i lozinkom za građane Republike Srbije. Uputstvo za ovaj način registracije pronađite ovde;
- Registracija korisničkim imenom i lozinkom za strane državljane. Uputstvo za ovaj način registracije pronađite ovde;
- Registracija kvalifikovanim elektronskim sertifikatom je način da se elektronski dokaže Vaš identitet uz maksimalnu bezbednost i pristup svim uslugama. Elektronski sertifikat Vam može izdati MUP na teritoriji Vašeg prebivališta, ili možete izvaditi elektronski sertifikat u klaudu preko eUprave uz aplikaciju ConstntID. Način registracije uz elektronski sertifikat možete pronaći ovde;
Sa druge strane, prijaviti se možete na 3 načina:
Penzijsko osiguranje
Zakonom o penzijskom i invalidskom osiguranju uređeno je obavezno penzijsko i invalidsko osiguranje.
Penzijskim i invalidskim osiguranjem su, za slučaj nastanka određenih rizika koji su Zakonom utvrđeni, utvrđena prava na određena davanja.
Prava na davanja u oblasti penzijskog i invalidskog osiguranja su: pravo na starosnu penziju, pravo na prevremenu starosnu penziju, pravo na invalidsku penziju, pravo na porodičnu penziju, pravo na naknadu pogrebnih troškova, pravo na novčanu naknadu za telesno oštećenje i pravo na novčanu naknadu za pomoć i negu drugog lica.
Navedenim davanjima, koja se stiču i ostvaruju pod uslovima propisanim zakonom, se obezbeđuje se materijalna i socijalna sigurnost osiguranih lica.
Prenošenje penzije iz inostranstva:
Inostrani penzioneri koji su imali prebivalište van teritorije Republike Srbije i primali penziju na devizni račun u inostranstvu, mogu se odlučiti da promene način isplate i da penziju ubuduće primaju na račun poslovne banke u Srbiji. U ovom slučaju, neophodno je Republičkom Fondu za penzijsko i invalidsko osiguranje podneti Zahtev za isplatu penzije na domaćoj teritoriji.
U pogledu procedure, neophodna dokumenta su:
- popunjen Zahtev za isplatu na teritoriji Srbije;
- dokaz o prebivalištu na teritoriji Republike Srbije; i
- potvrdu poslovne banke za isplatu na tekući račun koji je otvoren za prijem penzije.
Ova dokumentacija se podnosi Direkciji Fonda sa sedištem u Beogradu, odnosno Pokrajinskom fondu sa sedištem u Novom Sadu – Odeljenju za isplatu penzija po međunarodnim ugovorima.
Značajno je napomenuti da je procedura za prenos penzija ista je za sve države.
Penziono osiguranje za nezaposlena lica:
Lica koja nisu obavezno osigurana, starija su od 15 godina i imaju prebivalište na teritoriji Srbije mogu se uključiti u obavezno penzijsko i invalidsko osiguranje.
Zahtev za uključivanje u obavezno osiguranje kao i Zahtev za prestanak svojstva osiguranika po čl.15 može se podneti lično u Fondu PIO, putem pošte ili preko e-Šaltera.
Prilikom podnošenja zahteva lice bira jednu od 13 ponuđenih osnovica na koju će plaćati doprinos za penzijsko i invalidsko osiguranje. U toku trajanja osiguranja odabrana osnovica se može na zahtev promeniti u višu ili nižu.
Osnovice su određene u procentu od prosečne zarade po zaposlenom u Srbiji u prethodnih 12 meseci, a najniža je 35% od tog iznosa dok je najviša 500%.
Doprinos se plaća po stopi od 24 % na odabranu osnovicu do 15. u svakom mesecu za prethodni mesec.
Iznos osnovica se određuje početkom svake kalendarske godine.
Više informacija pronađite na sajtu PIO fonda.
Trudničko, porodiljsko i odsustvo radi nege deteta
Trudničko bolovanje određuje izabrani lekar – ginekolog i traje najduže do otvaranja porodilјskog odsustva. Naknadu zarade za vreme trudničkog bolovanja za prvih 30 dana isplaćuje poslodavac, a od 31. dana Republički fond za zdravstveno osiguranje.
Porodilјsko odsustvo je pravo na odsustvo koje počinje najranije 45, a najkasnije 28 dana pre utvrđenog termina porođaja i traje tri meseca nakon rođenja deteta.
Odsustvo sa rada radi nege deteta je pravo na odsustvo koje počinje od trenutka završetka porodilјskog odsustva, a traje najduže 365 dana ako je u pitanju prvo i drugo dete, odnosno dve godine ako se radi o trećem i svakom narednom detetu.
Porodilјsko odsustvo i odsustvo sa rada radi nege deteta isplaćuje ministarstvo nadležno za socijalna pitanja.
Više informacija o trudničkom bolovanju, kao i porodiljskom i odsustvu radi nege deteta više pročitajte na našem izdvojenom sajtu Kutak za roditelje.
Kako do potrebnih dokumenata za strane državljane?
U svrhu pojednostavljivanja procesa rešavanja statusa stranaca u Srbiji, Vlada Republike Srbije pokrenula je centralizovanu platformu koja pruža sveobuhvatne informacije stranim državljanima koji žele da borave ili rade u Srbiji – Portal za strance Welcome to Serbia.
Pоrtаl zа strаncе је veb pоrtаl, nаmеnjеn prvеnstvеnо strаnim držаvlјаnimа, kојi prеdstаvlја јеdinstvеnu pristupnu tаčku, prеkо kоје sе vrši еlеktrоnskо pоdnоšеnjе zаhtеvа zа priјаvu privrеmеnоg bоrаvkа, pоdnоšеnjе zаhtеvа zа vizu zа duži bоrаvаk, pоdnоšеnjе zаhtеvа zа vizu zа krаći bоrаvаk i оbјеdinjеnu bоrаvišnо-rаdnu dоzvоlu.
Pоrtаl zа strаncе dеfinisаn је Zаkоnоm kао Јеdinstvеni vеb pоrtаl – јаvnо dоstupаn nа intеrnеtu, putеm kоg sе pоdnоsе еlеktrоnski zаhtеvi strаnih držаvlјаnа, а kојi tеhnički оdržаvа Kаncеlаriја zа infоrmаciоnе tеhnоlоgiје i еlеktrоnsku uprаvu.
Odgovore na sva pitanja u vezi sa dokumentima koji su stranim državljanima potrebni za boravak i rad u Srbiji pronađite na Portalu za strance.
Zapošljavanje u Srbiji
Jedinstvene dozvole za boravak i rad stranaca
Od 1. februara 2024. počela je primena jedinstvenih dozvola za boravak i rad stranaca koje su omogućile da stranci u jedinstvenom postupku ostvare pravo na boravak i rad u Srbiji.
Zahtev za jedinstvenu dozvolu možete podneti isključivo elektronskim putem preko portala Welcome to Serbia.
Privremeni boravak može se odobriti u trajanju do tri godine i može se produžavati na isti period, u zavisnosti od osnova boravka.
Jedinstvena dozvola može biti izdata po osnovu zapošljavanja ukoliko je neki od bližih razloga:
- Zapošljavanje po osnovu Ugovora o radu ili drugog ugovora kojim se ostvaruju prava u skladu sa Zakonom o radu;
- Samozapošljavanje;
- Upućeno lice;
- Kretanje u okviru privrednog društva;
- Nezavisni profesionalac;
- Osposobljavanje i usavršavanje.
Jedinstvena dozvola izdaje se u vidu biometrijskog dokumenta, u obliku kartice, a zahtev za jedinstvenu dozvolu može podneti fizičko lice ili poslodavac u ime fizičkog lica.
Prijava u Nacionalnu službu za zapošlјavanje
Nacionalna služba za zapošljavanje (NSZ) omogućava nezaposlenim licima da se prijave na evidenciju lično, prema mestu prebivališta ili mestu rada, odnosno prestanka radnog odnosa ako lice u tom mestu ima boravište. Osnovna dokumentacija za prijavu uključuje ličnu kartu i dokaz o kvalifikacijama, dok strani državljani moraju dostaviti relevantne isprave u zavisnosti od statusa boravka.
NSZ nudi razne usluge, poput obaveštavanja o mogućnostima zapošljavanja; posredovanja; profesionalne orijentacije; novčane naknade za vreme nezaposlenosti; podrške samozapošljavanju i drugih. Prijavljeni nezaposleni imaju obavezu aktivnog traženja posla, saradnje sa NSZ na individualnom planu zapošljavanja, te obaveštavanja o promenama koje utiču na njihove obaveze.
Informacije o slobodnim radnim mestima dostupne su kroz savetnike NSZ, samouslužne sisteme, publikacije, i sajt NSZ-a. Ove usluge su osmišljene da pomognu pojedincima u pronalaženju zaposlenja i unapređenju njihovih mogućnosti na tržištu rada.
Dokumentacija neophodna za prijavljivanje na evidenciju NSZ:
Osnovna dokumentacija za prijavlјivanje je:
- lična karta ili druga važeća javna isprava sa fotografijom i podacima o licu izdata od strane ovlašćenog državnog organa, u kojoj postoji podatak o prebivalištu lica
- dokaz o školskoj spremi ili stručnoj osposobljenosti (original dokumenta na uvid)
- akt o prestanku radnog odnosa (ako je lice bilo u radnom odnosu)
- drugi dokazi u skladu sa zakonom (uverenja, potvrde, izjave).
Spisak dodatne dokumentacije za državlјane Republike Srbije u zavisnosti od kategorije, dostupna je na sajtu Nacionalne službe za zapošlјavanje
Zaposleni koji traži promenu zaposlenja uz osnovnu dokumentaciju, dostavlja i ugovor o radu.
Dokumentacija koju podnose strani državlјani:
- U slučaju stalnog nastanjenja – lična karta za strance i priznata diploma.
- U slučaju privremenog boravka – pasoš i priznata diploma.
Poreske olakšice za povratnike
Poreske olakšice predviđene za novonastanjene rezidente čine lokalne poslodavce konkuretnijim i omogućavaju im da ponude veći iznos neto plate u istom bruto budžetu novim kadrovima.
U određenim situacijama, povratnicima u zemlju, kao i novonastanjenim rezidentima koji su strani državljani, omogućeno je da uštede čak 70% na poreze i doprinose i to tokom pet godina nakon dolaska u Srbiju. Da bi se poresko olakšanje primenilo neophodno je da i zaposleni i poslodavac ispunjavaju određene uslove.
Za zaposlenog povratnika, povlastica suštinski znači da u istom bruto budžetu koji je poslodavac predvideo za poziciju koja je oglašena, može ostvariti veću neto platu čime se podiže konkuretnost i otvaraju mogućnosti za zapošljavanje viskokvalifikovane radne snage iz inostranstva.
Radionica koju je na ovu temu pripremio prof. dr Svetislav Kostić daje detaljne odgovore na većinu pitanja koja se tiču navedenih poreskih olakšica i možete je pogledati ovde.
Koje uslove moram da ispunim?
Opšti uslov za umanjenje osnovice je da se povratnik (odnosno, novonastanjeni rezident), istovremeno sa zasnivanjem radnog odnosa ili u razumnom roku po zasnivanju radnog odnosa, nastani na teritoriji Republike Srbije i postane njen poreski rezident. Povratnik mora početi sa korišćenjem povlastice u roku od godinu dana po povratku u Srbiju, i može je koristiti u trajanju od 5 godina od dana zaključenja ugovora o radu – bez obzira na to da li u međuvremenu promeni poziciju ili poslodavca (dokle god su ispunjeni propisani opšti uslovi predviđeni zakonom).
Postoje dve osnovne kategorije “novonastanjenih rezidenata”:
1.) mladi povratnici (do 40 godina) koji se najčešće vraćaju nakon master studija u inostranstvu i nemaju značajno radno iskustvo u struci; i –
2.) lica koja imaju najmanje dve godine profesionalnog iskustva u inostranstvu i zapošljavaju se u Srbiji na radnom mestu za koje je potrebno posebno stručno obrazovanje i potreba koja se ne može lako zadovoljiti na domaćem tržištu rada.
Od čega zavisi poresko umanenje?
Umanjenja osnovice poreza i doprinosa za zapošljavanje povratnika zavise od visine zarade, a definišu ih Zakon o porezu na dohodak građana kao i Zakon o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Praktičnu primenu i razradu konkrentih uslova i dokumentaciju koje neophodno obezbediti reguliše Pravilnik o načinu ostvarivanja prava na umanjenje osnovice poreza na zarade za novonastanjenog obveznika.
Za mlade povratnike, starosti do 40 godina, Zakon propisuje da se umanjenje primenjuje ukoliko lice ostvaruje mesečnu bruto 1 zaradu koja je veća od od 229.388.00 RSD.
Za druge povratnike koji su boravili duže od dve godine u inostranstvu na radu, Zakon predviđa mesečnu bruto 1 zaradu veću od 344.082.00 RSD, kako bi se primenila olakšica. Za drugu kategoriju povratnika uslov godina starosti ne postoji, ali je neophodno ispunjenje svih ostalih uslova propisanih Zakonom i podzakonskim aktima.
Da li je potrebno odobrenje Poreske uprave?
Da biste mogli da koristite ove poreske olakšice, nije potrebno zahtevati bilo kakvo prethodno odborenje od Poreske uprave ili nadležnih organa. Nakon što su ispunjeni svi uslovi, i sva dokumentacija prikupljena – poslodavac će za umanjene poreske osnovice koristiti posebno predviđenu šifru obračuna koju predviđa Pravilnik o poreskoj prijavi za porez po odbitku i kao osnov za obračun poreza koristiti 30% neto iznosa zarade (čime se ostvaruje poreska olakšica u iznosu od 70%). Dokumentacija se čuva za potrebe eventualne poreske kontrole poslodavca kako bi se dokumentovalo ispunjenje uslova predviđenih zakonom za primenu poreske olakšice.
Priznavanje diplome u Srbiji
U prethodnih nekoliko godina dosta je urađeno na unapređenju i ubrzavanju procedura kako bi se uspostavio elektronski servis za priznavanje visokoškolskih diploma, koji je u nadležnosti Agencije za kvalifikacije. Pre nego što otpočnete proceduru, bitno je da odredite za koju svrhu priznajete diplomu, i tu se mogu odvojiti dve procedure:
Priznavanje radi zaposlenja
Ukoliko Vam je neophodan priznat stepen stručne spreme radi zaposlenja u Srbiji, zahtev podnosite elektronski preko sajta Agencije za kvalifikacije (ENIC-NARIC centar). Rok za izradu Rešenja od strane Agencije je 60 (šezdeset) dana od datuma prijema zahteva sa potpunom dokumentacijom. Ukoliko je visokoškolska isprava stečena na jednom od prvih 500 univerziteta rangiranih na jednoj od poslednje objavljenih međunarodnih lista rangiranja univerziteta u svetu Shanghai ranking consultancy (Šangajska lista), US News and World Report Ranking (lista rejtinga US News and World Report) ili The Times Higher Education World University Rankings (Tajmsova lista rejtinga svetskih univerziteta) Rešenje o profesionalnom priznavanju donosi se u roku od osam dana od dana prijema zahteva sa potpunom dokumentacijom. sve druge detalje o proceduri, potrebnoj dokumentaciji i iznosu taksi možete pronaći na sajtu Agencije.
Priznavanje radi nastavka obrazovanja
Ukoliko ste se vratili u Srbiju sa visokoškolskom diplomom iz inostranstva i želite da nastavite školovanje u Srbiji, obratite se univerzitetu i fakultetu na koji želite da se upišete kako biste dobili dodatne informacije u vezi sa priznavanjem Vaše diplome. Priznavanje kvalifikacija se u ovoj situaciji rešava direktno sa univerzitetom odnosno izabranim fakultetom, ali Vam preporučujemo da sa nadležnim sekretarijatom ili upravom za poslediplomske studije konkretne visokoškolske institucije unapred stupite u kontakt i raspitate se o detaljima.
Ukoliko Vam je potrebno priznavanje diplome osnovnog i srednjeg obrazovanja, obratite se Agenciji za kvalifikacije. Više informacija možete pronaći na linkovima namenjenim priznavanju diploma osnovnog i srednjeg obrazovanja, dok zahtev možete podneti Agenciji lično ili poštom.
Programi pomoći osobama sa invaliditetom (OSI)
- Pružanje informativno-savetodavne podrške; vršenje procene zapošljivosti i utvrđivanje individualnih planova zapošljavanja; vršenje procene radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja;
- uključivanje u mere i aktivnosti profesionalne rehabilitacije (motivaciono-aktivacione obuke, obuke za sticanje znanja i veština za obavljanje konkretnih poslova, mere stručnog osposobljavanja);
- uključivanje u mere za podsticanje zapošljavanja OSI;
- uključivanje u mere podrške za zapošljavanje OSI pod posebnim uslovima.
Finansijski podsticaji poslodavcima ili osobama sa invaliditetom:
Pored informativno-savetodavnog rada, podršku zapošljavanju osoba sa invaliditetom NSZ pruža i merama koje podrazumevaju finansijski podsticaj poslodavcu ili licu, i to:- Refundacija troškova podrške OSI koje se zapošljavaju pod posebnim uslovima:
- Program A) – Refundacija troškova zarade licu angažovanom na pružanju podrške na radnom mestu – radna asistencija
- Program B) – Refundacija primerenih troškova prilagođavanja radnog mesta
- Subvencija zarade za OSI bez radnog iskustva
- Radna aktivacija OSI u 2024. godini
- Subvencija za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih
- Javni radovi za OSI
- Subvencija za samozapošljavanje
- Stručna praksa
- Sticanje praktičnih znanja
- Pripravništvo za mlade sa visokim obrazovanjem
- Pripravništvo za nezaposlene sa srednjim obrazovanjem
- Obuka na zahtev poslodavca
- Obuke za tržište rada
- Funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih
- Oslobađanje obaveze plaćanja doprinosa po čl. 45 b
Želim da pokrenem svoj biznis
Regulišite boravak kroz registraciju biznisa
Registrujte se kao preduzetnik
Osnivanje preduzetnika je možda Vaš prvi korak u započinjanju poslovanja u Srbiji. Upravo iz tog razloga, poslednjih godina proces je značajno pojednostavljen i digitalizovan, tako da ceo proces možete obaviti iz udobnosti Vašeg doma. Proceduru za osnivanje možete pokrenuti na sajtu Agencije za privredne registre (APR), gde se i nalaze dodatne informacije i korisna video uputstva. Takođe, bitno je znati da je moguće osnovati svoju preduzetničku radnju čak i ukoliko ste strani državljani, pod istim uslovima kao za državljane Republike Srbije.
Šta Vam je potrebno da započnete procedure?
- Elektronski kvalifikovani sertifikat od MUP-a ili drugih sertifikacionih kuća
- Visa, MasterCard ili DinaCard platna kartica za plaćanje naknade.
Pre započinjanja procedure bitno je da se odlučite da li ćete kao preduzetnik poslovati u formi osnovne ili dopunske delatnosti, tj. da li ćete biti zaposleni u svojoj firmi ili već radite za drugog poslodavca i koristite preduzetnički startap za dodatne prihode. Konsultujte se sa sa poslovnim savetnikom, profesionalnim računovođom i pravnikom ili Vašim poslodavcem oko dodatnih procedura u zavisnosti od izbora delatnosti.
Pratite postupak osnivanja preduzetnika sa sajta Agencije za privredne registre kako biste uspešno podneli zahtev i platili naknadu za osnivanje preduzetnika elektronskim putem od 1.000 dinara. Proces osnivanja obično ne traje duže od dva radna dana.
Osnivanjem dobijate svoj matični broj (MB) i poreski identifikacioni broj (PIB) koji služe za identifikovanje kompanije u opštem prometu u Srbiji i pred poreskom administracijom.
Šta su Vaše obaveze nakon osnivanja?
Da u roku od 15 dana od dana upisa u registar, tj. od datuma početka obavljanja delatnosti, podnesete Poreskoj upravi, poresku prijavu (PPDG-1R) u elektronskom obliku preko portala ePorezi; i
da otvorite račun u jednoj od komercijalnih banaka. Većina banaka ima mogućnost podnošenja zahteva elektronskim putem, ali je moguće da ćete prilikom samog otvaranja morati da posetite neku poslovnicu. Procedura otvaranja računa zavisi od banke.
Kada sve završite, spremni ste za započinjanje svog preduzetničkog puta u Srbiji. Srećno!
Finansijska podrška poslovanju
Pored poreskih olakšica, postoje i druge značajne mogućnosti finansijske podrške vašem biznisu, kao što su subvencije za samozapošljavanje; krediti Fonda za razvoj RS; start-up krediti; program promocije preduzetništva i samozapošljavanja; investicioni i kratkoročni krediti.
Subvencije za samozapošlјavanje
Subvencije za samozapošlјavanje Nacionalne službe za zapošlјavanje dodelјuju senezaposlenom licu u vidu subvencije, u jednokratnom iznosu od 300 hilјada dinara. U slučaju samozapošlјavanja nezaposlenih osoba sa invaliditetom iznos je 330 hilјada dinara. Subvencije se dodelјuju radi osnivanja radnje, zadruge ili drugog oblika preduzetništva kao i osnivanja privrednog društva, ukoliko osnivač u njemu zasniva radni odnos. Više o subvancijama za samozapošljavanje pročitajte na sajtu NSZ.
Krediti Fonda za razvoj Republike Srbije
Postoji mogućnost da konkurišete i za povolјne kredite Fonda za razvoj Republike Srbije. Iako većina kredita podrazumeva da ste već otpočeli poslovanje, može biti korisno da od početka znate na koje sve mogućnosti možete da računate. Na raspolaganju su:
Start-up krediti
Start-up krediti za koje mogu konkurisati oni koji žele da pokrenu sopstveni posao ili postojeći preduzetnici, mikro i mala privredna društva osnovana u godini koja prethodi godini podnošenja zahteva. Ulaganja koja se mogu finansirati u okviru ovog programa obuhvataju: dogradnju, rekonstrukciju, adaptaciju, sanaciju, poslovnog ili proizvodnog prostora, kupovinu opreme (nove ili polovne, ne starije od pet godina), kao i trajna obrtna sredstva, koja mogu da učestvuju najviše do 20% u strukturi ukupnog investicionog ulaganja;
Program promocije preduzetništva i samozapošlјavanja
Program promocije preduzetništva i samozapošlјavanja namenjen novoosnovanim preduzetnicima, polјoprivrednim gazdinstvima, mikro i malim privrednim društvima starosti do dve godine, kao i svima koji su zainteresovani za otpočinjanje sopstvenog biznisa i razvoj poslovanja;
Investicioni, kratkoročni i drugi krediti:
Investicioni krediti: kredit za nabavku opreme, mašina, postrojenja, zatim izgradnju ili kupovinu proizvodnog ili poslovnog prostora;
Kratkoročni krediti: kredit za podsticanje konkurentnosti i likvidnosti domaće privrede;
Drugi krediti i podrška: dostupni su i mogu se pratiti na veb prezentacijama Fonda za razvoj i Razvojne agencije Srbije.
Nefinansijska podrška poslovanju
Da biste razumeli šta je sve potrebno da otpočnete poslovanje, možete se prijaviti na besplatne obuke kod svog savetnika za zapošlјavanje u NSZ.
Na dvodnevnoj obuci Put do uspešnog preduzetnika dobićete informacije o pokretanju biznisa i pripremi biznis plana. Nezaposleni koji nakon uspešno završene obuku odluče da realizuju svoju poslovnu ideju, mogu konkurisati za subvenciju za samozapošlјavanje.
Regionalne razvojne agencije realizuju standardizovani besplatan set usluga namenjen potencijalnim i postojećim biznisima. Čine ga 5 grupa: informacije, obuke, savetodavne usluge, mentoring i promocije.
Dostupne su i brojne obuke za otpočinjanje poslovanja koje organizuju različita udruženja, organizacije i pojedinci. Možete ih pronaći pretragom na internetu ili kontaktiranjem udruženja koja podstiču preduzetništvo. Čak i kada niste sigurni da želite da otpočnete svoj biznis, ove obuke ili info sesije korisne su da razumete šta Vam sve može biti potrebno i da čujete kako drugi vide Vašu ideju.
Koliki su porezi za preduzetnike?
Porezi za preduzetnike predstavljaju ključni faktor finansijskog upravljanja u poslovanju. U Srbiji, preduzetnici mogu birati između paušalnog oporezivanja, režima samooporezivanja i sistema isplate lične zarade, pri čemu svaki od ovih režima nosi različite poreze i doprinose. Razumevanje ovih obaveza je ključno za efikasno planiranje i održavanje profitabilnosti.
Preduzetnik paušalac
Preduzetnik „paušalac“ je najčešći tip preduzetnika kada se započinje poslovanje. Namenjen je onima koji nisu u mogućnosti da vode poslovne knjige, pa Poreska uprava, po utvrđenim kriterijumima, paušalno određuje iznos poreza na prihode od samostalne delatnosti koji treba platiti.
Rešenjem Poreske uprave određuje se fiksan iznos poreza i doprinosa koji se plaća bez obzira na poslovanje (svakog meseca se mora platiti nezavisno od toga da li se ostvaruje prihod ili ne). Visinu poreza i doprinosa možete orijentaciono izračunati koristeći kalkulator paušalnog poreza i doprinosa.
Osnovni uslovi koje morate ispuniti da biste bili „paušalac“ su da vam je promet, odnosno zbir iznosa svih faktura koje ste izdaliu jednoj godini manji od šest miliona dinara, i da ispunite kriterijume samostalnosti na godišnjem nivou. U obavezi ste da elektronski ili u papiru na obrascu vodite KPO – Poslovnu knjigu o ostvarenom prometu paušalno oporezovanih obveznika.
Režim samooporezivanja
Kao preduzetnik, možete se opredeliti da vodite poslovne knjige i poslujete u režimu samooporezivanja. U tom slučaju preduzetnik ima obavezu da sam obračunava porez na prihode koje je ostvario, što prikazuje i kroz poreske prijave. U ovom slučaju, plaćaju se socijalni doprinosi (zdravstveno, penziono i osiguranje za slučaj nezaposlenosti) po ukupnoj stopi od 36,55%, a na sve što zaradi, preduzetnik plaća i porez na prihod od samostalne delatnosti od 10%. Samooporezivanje može biti povolјna opcija za one preduzetnike kojima je tokom godine poslovanje konstantno (ne uvećava se), ali je nepovolјan za preduzetnike koji usled dobrog poslovanja beleže uvećanu dobit, jer je nivo obaveza koje moraju da plate na dobit veoma visok.
Sistem isplate lične zarade
Kao preduzetnik se možete odlučiti i za sistem isplate lične zarade. To znači da možete da sami odredite visinu svoje plate (lične zarade) i da na taj iznos plaćate poreze i doprinose na zaradu i porez na prihod od samostalne delatnosti u iznosu od 10 % (prema osnovici koja je utvrđena bilansom uspeha). Ovaj režim znači da sezonski možete da prilagodite svoju platu i da je smanjite kada imate manje posla odnosno da je povećate kada ga ima više. Ipak, visoke stope doprinosa mogu biti obeshrabrujuće da se odlučite za ovaj tip poslovanja.
Odaberite odgovarajući oblik poslovanja
Oblik poslovanja odabirate u zavisnosti od svojih ciljeva i potreba. Možete odlučiti da se registrujete kao preduzetnik, privredno društvo, zadruga, ili ustanova.
U Agenciji za privredne registre se registruju preduzetnici, privredna društva (što podrazumeva društva sa ograničenom odgovornošću, ortačka društva, komanditna društva), akcionarska društva, ogranci stranih privrednih društava, predstavništva stranih privrednih društava, ogranci stranih privrednih društava u Srbiji, zadruge i zadružni savezi.
Preduzetnik
Preduzetnik je najzastupljeniji oblik privrednog subjekta. Preduzetnik nema status pravnog lica, preduzetnik je fizičko lice koje se registruje u Agenciji za privredne registre za obavljanje određene delatnosti u cilju ostvarivanja prihoda. Sve potrebne informacije za registraciju preduzetnika su dostupne na stranici Agencije za privredne registre.
Registracija preduzetnika se obavlja podnošenjem registracione prijave:
- Elektronski, na veb prezentaciji Agencije za privredne registre. Za elektronsku registraciju neophodan je digitalni potpis. Elektronska registracija ima niz prednosti u odnosu na tradicionalni način registracije, između ostalog, cena registracije je niža ukoliko se vrši elektronskim putem;
- Lično , u sedištu Agencije za privredne registre u Brankovoj 25 u Beogradu, ili u jednoj od 13 filijala Agencije ili određenim opštinskim kancelarijama (više informacija ovde);
- Poštom, slanjem dokumentacije na adresu: Agencija za privredne registre, Brankova 25, 11000 Beograd, Srbija.
Više informacija ovde.
Društvo sa ograničenom odgovornošću:
Društvo s ograničenom odgovornošću ima status pravnog lica i predstavlja društvo u kome jedan ili više članova društva imaju udele u osnovnom kapitalu društva. Članovi društva ne odgovaraju za obaveze društva, već je društvo odgovorno isključivo svojom imovinom.
Sve potrebne informacije za registraciju društva sa ograničenom odgovornošću su dostupne na stranici Agencije za privredne registre.
Registracija društva sa ograničenom odgovornošću se obavlja podnošenjem registracione prijave:
Isključivo Elektronski, preko Agencije za privredne registre. Za elektronsko podnošenje prijave neophodan vam je digitalni potpis, i to za svako lice koje je osnivač. Elektronska registracija ima niz prednosti, između ostalog, cena registracije je niža ukoliko se vrši elektronskim putem;
Više informacija ovde.
Akcionarsko društvo
Akcionarsko društvo (AD) je pravno lice čiji je osnovni kapital podeljen na akcije koje ima jedan ili više akcionara koji ne odgovaraju za obaveze društva. Sve informacije za registraciju AD dostupne su na sajtu Agencije za privredne registre (APR).
Pre registracije, priprema se osnivački akt i overavaju potpisi akcionara na njemu kod organa nadležnog za overu. Akcionari koji osnivaju društvo potpisuju i prvi statut društva.
Prilikom osnivanja, osnivač/i u odlučuju da li će upravljanje društvom biti jednodomno ili dvodomno, a upisane akcije uplaćuju se u novcu pre registracije na privremeni račun kod poslovne banke u Srbiji. Pre registracije AD osnivači su dužni da uplate uloge u iznosu od najmanje 25% osnovnog kapitala, pri čemu uplaćeni iznos ne može biti niži od iznosa minimalnog osnovnog kapitala od 3.000.000,00 dinara.
AD se za sada ne može registrovati elektronski. Na veb prezentaciji APR-a možete pogledati spisak dokumentacije koja je potrebna za osnivanje AD.
Ortačko društvo
Ortačko društvo je društvo dva ili više ortaka koji su neograničeno solidarno odgovorni celokupnom svojom imovinom za obaveze društva. Ima status pravnog lica.Sve potrebne informacije za registraciju ortačkog društva su dostupne na stranici Agencije za privredne registre.
Pre registracije, potrebno je da ortaci pripreme ugovor o osnivanju i overe svoje potpise na njemu kod organa koji je nadležan za overu. (Spisak svih javnih beležnika dostupan je na veb prezentaciji Ministarstva pravde, a tamo gde javni beležnik nije imenovan moguće je overu izvršiti u sudu.)
Ortačko društvo se može registrovati isključivo elektronski. Na veb prezentaciji Agencije za privredne registre možete pogledati spisak dokumentacije koja je potrebna za osnivanje ortačkog društva.
Komanditno društvo
Komanditno društvo je privredno društvo koje ima najmanje dva člana, od kojih najmanje jedan za obaveze društva odgovara neograničeno solidarno (komplementar), a najmanje jedan odgovara ograničeno do visine svog neuplaćenog, odnosno neunetog uloga (komanditor). Ima status pravnog lica.Sve potrebne informacije za registraciju komanditnog društva su dostupne na stranici Agencije za privredne registre.
Pre registracije, potrebno je da članovi komanditnog društva pripreme ugovor o osnivanju i overe svoje potpise na njemu kod organa koji je nadležan za overu. (Spisak svih javnih beležnika dostupan je na veb prezentaciji Ministarstva pravde, a tamo gde javni beležnik nije imenovan moguće je overu izvršiti u sudu.)
Komanditno društvo se može registrovati isključivo elektronski. Na veb prezentaciji Agencije za privredne registre se može videti spisak dokumentacije koja je potrebna za osnivanje komanditnog društva.
Ustanove
Ustanove su specifični oblik organizovanja delatnosti i mogu biti privatne ili javne ali najčešće imaju javnu funkciju. Ustanove se registruju u nadležnim sudovima osim zdravstvenih koje se registruju u Agenciji za privredne registre.
Ustanove se registruju u privrednim sudovima u Srbiji. Pre predaje prijave za upis u sudski registar potrebno je da se raspitate da li je za osnivanje ustanove u toj delatnosti potrebno da prethodno pribavite dozvolu, rešenje o ispunjenosti uslova, ili saglasnost nadležnog ministarstva.
Po dobijanju rešenja o upisu osnivača ustanove u sudski registar, u obavezi ste da samostalno predate prijavu Republičkom zavodu za statistiku za dobijanje matičnog broja (više informacija ovde) na propisanom obrascu, i Poreskoj upravi za dobijanje poreskog identifikacionog broja (PIB).
Zdravstvene ustanove se registruju u Registru zdravstvenih ustanova koji vodi APR.
Ogranci stranog privrednog društva u Srbiji:
Ogranak stranog privrednog društva je njegov izdvojeni organizacioni deo preko koga to društvo obavlja delatnost u Republici Srbiji u skladu sa zakonom. Ogranak stranog privrednog društva ima pretežnu delatnost za koju se registruje, a može obavljati sve druge delatnosti koje nisu zakonom zabranjene, nezavisno od toga da li su određene odlukom o obrazovanju ogranka. Ogranak stranog privrednog društva nema svojstvo pravnog lica, ali u poreskom smisli ima status rezidenta.
Ogranak stranog privrednog društva se za sada ne može registrovati elektronski. Na veb prezentaciji Agencije za privredne registre se nalazi spisak dokumentacije koja je potrebna za osnivanje ogranka stranog privrednog društva.
Da li neophodno da budem član poslovnog udruženja ili Privredne komore Srbije?
Članstvo u Privrednoj komori je obavezno za sve privredne subjekte koji obavlјaju poslovnu delatnost na teritoriji Republike Srbije i stiče se automatski osnivanjem u Agenciji za privredne registre. Članovi Privredne komore Srbije u obavezi su da plaćaju članarinu, o čijem iznosu se možete bliže informisati ovde.
Novoosnovani privredni subjekti ne plaćaju članarinu godinu dana od dana osnivanja.
Za razliku od članstva u Privrednoj komori, članstvo u poslovnim udruženjima je dobrovolјno, a iznos članstva zavisi od udruženja.
Portal preduzetništva
Ministarstvo privrede pokrenulo je Portal preduzetništva 2018. godine, koji je unapređen i obogaćen integrisanjem dva podsajta razvijana u saradnji sa privredom i međunarodnim partnerima – Mali biznis informator i Startap portal.
Cilj Portala je da bude efikasan info-servis za privredu, koji omogućava blagovremeno informisanje o različitim vidovima podrške uspostavljanju i unapređenju poslovanja, afirmiše i podstiče razvoj preduzetništva u Srbiji.
Portal pruža ažurne informacije o programima, kako finansijske, namenjene investiranju u MSPP, unapređenju poslovanja, podršci izvozu, započinjanju poslovanja, novom zapošljavanju, tako i nefinansijske podrške, u vidu besplatnih savetodavnih usluga, dok interaktivna mapa omogućava da brzo nađete najbliže organizacije podrške, poput akreditovanih regionalnih razvojnih agencija, naučno-tehnoloških parkova, poslovnih inkubatora, startap i smart city centara.
Pokrenite svoj startup - Startap portal
Pokretanje i vođenje startapa često nije jednostavan i lak put. Da bi taj put olakšali, osnažili postojeće i ohrabrili buduće startap preduzetnike, uspešnim pričama Ministarstvo privrede, Inicijativa „Digitalna Srbija”, Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) i Nemačka agencije za međunarodnu saradnju (GIZ) kreirali su Startap portal kao centralno mesto povezivanja, informisanja i edukacije startapa u svim fazama razvoja. Na ovom portalu mogu se pronaći konkretna objašnjenja, ključne korake i rešenja za izazove koji se nalaze na startap preduzetničkom putu.
Na jednom mestu može se pronaći pregled organizacija podrške, njihovih programa i događaja, pomoć oko umrežavanja, uvid u poreske i regulatorne olakšice, kao i odgovore na sve pravne i administrativne nedoumice koje se mogu pojaviti tokom razvoja.
Pored želje da se pomogne svakom pojedinačnom startapu sveobuhvatnom praktičnom podrškom, cilj je da se kroz širu sliku aktivno doprinose razvoju startap ekosistema, ubrzanom rastu broja startapa u Srbiji i njihovim uspešnim pričama.
Podnaslov 1: Kome je namenjen Startap portal?
Startap portal namenjen je:
- onima koji su zainteresovani za startap svet i žele da se informišu o inovativnom ekosistemu u Srbiji
- onima koji su u fazi razvoja ideje i žele više informacija kako najbolje mogu da iskoriste prilike u ekosistemu
- onima koji su u fazi razvoja proizvoda i žele da dodatno istraže mogućnosti i načine finansiranja
- onima koji već imaju svoj proizvod na tržištu i traže prilike za investiciju i neku vrstu mentorske podrške
- onima koji su u fazi skaliranja i traže podršku i informacije o pristupu fondovima
Želim da investiram u Srbiju
Ulaganje i saradnja sa srpskim startap ekosistemom
Ulaganje i saradnja sa srpskim startap ekosistemom postaju sve važniji segment razvoja lokalne privrede. U Srbiji, postoji niz aktivnih programa koji omogućavaju umrežavanje sa dijasporom i povratnicima kroz mreže koje održavaju organizacije kao što su Naučno-tehnološki park i Inicijativa „Digitalna Srbija“, što podstiče povezivanje preduzetnika sa stručnjacima iz inostranstva, donoseći inovativne ideje u lokalne projekte.
Aktivno umrežavanje se takođe podstiče kroz događaje koje organizuju zajednice poput Tenderly garaže, Serbian Entrepreneurs, NTP i DSI – ovi događaji pružaju jedinstvenu priliku za razmenu ideja, uspostavljanje kontakata i razvoj potencijalnih poslovnih saradnji. Pored toga, pojedinci imaju priliku da se uključe u startap ekosistem na više načina: kao ko-osnivači, angel investitori ili mentori u različitim oblastima. Poslovne angel mreže igraju ključnu ulogu u podršci i finansiranju novih inicijativa, čime se dodatno osnažuje čitav ekosistem.
Svako ko želi da doprinese razvoju startapa može se priključiti i doneti svoje znanje i iskustvo, a za više informacija o dostupnim resursima i mogućnostima, zainteresovani se mogu obratiti direktno NTP-u ili pogledati detaljne informacije o srpskom startap ekosistemu ovde.
Ulaganje i podrška mladim startap talentima
Podrška mladim preduzetnicima i startup timovima u Srbiji sve više postaje ključni faktor za ubrzani ekonomski razvoj i inovacije. Kroz različite programe, mladi talenti imaju priliku da dobiju finansijsku i stručnu podršku koja im je potrebna za prevazilaženje početnih izazova i izlazak na globalna tržišta. Neki od najvažnijih programa koji pružaju ovu vrstu podrške uključuju Raising Starts, Smart Start, NINJA akceleratorski program, Talenti.Ekosistem, i Mentor the Young.
Koji programi postoje za mlade startap talente?
Raising Starts je prvi pre-seed program u Srbiji koji startup timovima nudi finansijsku i stručnu podršku u ranim fazama razvoja. Program obuhvata obuke za izradu biznis modela, istraživanje tržišta, razvoj prototipa i testiranje proizvoda. Učesnici dobijaju do 20.000 CHF bespovratno i rad sa mentorima. Program je podržan od strane Vlade Švajcarske i sprovodi ga Načuno-tehnološki park Beograd.
Smart Start pruža podršku startup timovima u razvoju prvog prototipa ili minimalno održivog proizvoda (MVP), pomažući im da validiraju poslovne ideje i pripreme se za izlazak na tržište.
NINJA (Next INnovation with JApan) je akceleratorski program za startape u fazi rasta koji žele da prošire poslovanje na azijska tržišta, uz mentorstvo međunarodnih stručnjaka, uključujući Japan. Program sprovode ICT Hub i Inicijativa Digitalna Srbija u saradnji sa JICA.
Koju vrstu podrške mladi talenti mogu dobiti?
Tačka povratka je u saradnji sa Fondom za mlade talente Republike Srbije pokrenula inicijativu Talenti.Ekosistem u decembru 2023. godine. Ovaj program omogućava stipendistima Fonda za mlade talente Republike Srbije koji su svoje master ili doktroske studije završili u inostranstvu, da primene stečeno znanje u Srbiji, lakše se povežu sa poslodavcima lokalno i nastave da doprinose tako razvoju lokalne privrede. Talenti.Ekosistem povezuje mlade talente sa javnim i privatnim sektorom, čime stvara jedinstveni okvir za profesionalni razvoj mladih ljudi. Ukoliko ste bivši stipendista Fonda za mlade talente – možete se prijaviti za Alumni mrežu na Linkedinu ili pisati direktno Fondu za aktivno učešće u inicijativi.
Za još bolju podršku mladima, program Mentor the Young omogućava mladima u starosnoj dobi od 18 do 25 godina da se povežu sa mentorima koji imaju najmanje pet godina iskustva u relevantnim industrijama. Kroz tromesečni besplatan mentorski program, učesnici postavljaju ciljeve koje žele da postignu u karijeri, a mentori ih vode kroz četiri ključne faze razvoja, uz pružanje praktičnih smernica i teorijskog okvira za lični i profesionalni rast.
Ovi programi čine temelj za izgradnju snažnog startap ekosistema u Srbiji i omogućavaju mladim preduzetnicima da ostvare svoj puni potencijal dok istovremeno podržavaju inovacije.
Uložite u nekretnine u Srbiji
Na inicijativu Tačke povratka, a u saradnji sa Narodnom bankom Srbije i Bankom poštanska štedionica omogućen je prvi stambeni kredit za lica koja žive i rade u inostranstvu. Ova mogućnost nastala je kao odgovor na potrebu dijaspore da po osnovu primanja u inostranstvu, pokrenu proceduru odobrenja stambenog kredita u Srbiji.
Pravo prijave za kredit imaju srpski državljani koji nisu rezidenti u zemlji i koju su živeli u inostranstvu najmanje 12 meseci pre prijave. Sve detalje o uslovima za dobijanje ovog kredita možete pogledati na sajtu Banke Poštanska štedionica.
Pored ove opcije, srpski startup Kredium omogućio je da se po sličnom principu kod drugih poslovnih banaka može obezbediti stambeni kredit za lica zaposlena u inostranstvu. Više o detaljima ove ponude pogledajte na sajtu Krediuma.
Nauka i inovacije u Srbiji
Bio4
Bio4 kampus je savremeni istraživački i inovativni prostor u Srbiji koji se fokusira na razvoj biotehnologije, životne sredine i održivog razvoja i kao takav predstavlja ključni korak ka unapređenju naučno-istraživačkog okvira u Srbiji. Ovaj multifunkcionalni kompleks okuplja akademske, istraživačke i privredne subjekte sa ciljem unapređenja saradnje između nauke i industrije, te pruža mogućnost studentima, istraživačima i preduzetnicima da se povežu i razmene znanja, čime se podstiče preduzetništvo i kreativnost.
Kroz različite programe i radionice, kampus podržava inovativne ideje i rešenja koja doprinose očuvanju prirode, kao i razvoj novih tehnologija u oblasti biotehnologije.
Uz podršku iz različitih izvora, BIO4 kampus unapređuje kvalitet studija i istraživačke delatnosti i aktivno doprinosi rastu kompetencija u oblasti zelene ekonomije. Kroz saradnju i edukaciju, pruža se platforma za mlade istraživače i preduzetnike, omogućavajući im da postanu lideri u svojoj oblasti i doprinesu održivom razvoju društva.
Centar za 4. industrijsku revoluciju
Centar za 4. industrijsku revoluciju predstavlja inovativnu platformu koja okuplja stručnjake iz različitih oblasti kako bi zajedno promovisali i implementirali savremene tehnologije. Fokusirajući se na veštačku inteligenciju, internet stvari i robotiku, centar aktivno unapređuje industrijsku proizvodnju i poslovne modele uz želju da doprinese prosperitetu Srbije.
Kao ključna tačka za razvoj, centar pomaže domaćim kompanijama da se prilagode globalnim trendovima i ojačaju svoju konkurentnost na međunarodnom tržištu. Kroz stvaranje sinergije između istraživačkih institucija, privatnog sektora i državnih agencija, omogućava se razmena znanja i ideja koja donosi nove prilike za zapošljavanje i održivi ekonomski rast.
Povratnici, sa svojim bogatim iskustvom i veštinama stečenim u inostranstvu, igraju važnu ulogu u ovom procesu. Njihova znanja mogu značajno doprineti efikasnosti i inovativnosti lokalnih kompanija, čineći ih ključnim akterima promena koje Srbiji donose bolju budućnost.
Fond za nauku Republike Srbije
Fond za nauku Republike Srbije osnovan je s ciljem unapređenja naučno-istraživačkog rada i podsticanja inovacija kroz finansiranje projekata od strateškog značaja. Kroz različite programe, Fond podržava projekte koji doprinose razvoju naučnih kapaciteta, međunarodnoj saradnji i povezivanju nauke sa privredom. Njihova misija je da obezbede održiv razvoj naučne zajednice u Srbiji, promovišu izvrsnost i podrže mlade istraživače. Tačka povratka, kao inicijativa za povezivanje dijaspore sa domovinom, vidi Fond za nauku kao ključnog partnera u vraćanju stručnjaka i uvođenju savremenih naučnih dostignuća u Srbiju. Saradnja između Fonda i Tačke povratka omogućava naučnicima iz dijaspore da se uključe u domaće projekte, razmenjuju znanja i iskustva, te dodatno obogaćuju srpsku naučnu scenu.
Fond za mlade talente Republike Srbije
Fond za mlade talente Republike Srbije, poznat pod nazivom Dositeja, osnovan je sa ciljem prepoznavanja, podrške i razvoja perspektivnih mladih ljudi u Srbiji. Kroz stipendije i nagrade, Fond pruža podršku studentima koji postižu izuzetne akademske uspehe u zemlji i inostranstvu. Pored finansijske pomoći, Fond za mlade talente ohrabruje mlade da se vrate u Srbiju nakon studija i doprinesu razvoju domaće privrede i društva.
Tačka povratka prepoznaje značaj ovog fonda u povezivanju talentovanih pojedinaca iz dijaspore sa domovinom, omogućavajući im da ostvare profesionalne ambicije u Srbiji. Kroz zajedničke inicijative, Fond i Tačka povratka teže izgradnji mostova za dijalog i saradnju, stvarajući nove prilike za mlade talente koji žele da učestvuju u oblikovanju budućnosti Srbije.
Master 4.0
Program Master 4.0, koji se sprovodi u Republici Srbiji, osmišljen je da unapredi obrazovanje u oblasti informacionih tehnologija i preduzetništva, pripremajući mlade ljude za izazove digitalnog doba. Inicijativa okuplja univerzitete, kompanije i državne institucije kako bi kreirala multidisciplinarne master programe koji integrišu poslednja saznanja iz IT-a i biznisa. Cilj je da se napravi edukativni ambijent koji podstiče inovacije i podstiče studente da stiču praktične veštine relevantne za tržište rada. Tačka povratka prepoznaje Master 4.0 kao ključnu inicijativu za zadržavanje i povratak talenata, omogućavajući mladima u dijaspori da se vrate i uključe u napredne akademske programe. Kroz ovaj program, studenti dobijaju priliku da rade na stvarnim projektima, sarađuju sa vrhunskim stručnjacima i razvijaju preduzetnički duh koji je potreban za budući razvoj Srbije.
Kutak za roditelje
Administracija
Pri povratku u Srbiju, jedan od prvih koraka koje treba napraviti jeste rešavanje čitavog niza administrativnih pitanja, a da bi to prošlo što jednostavnije, važno je da znate koja dokumenta su vam potrebna, kao i gde i kako možete da obavite sve neophodne administrativne procedure.
Obrazovanje
Sve informacije o tome koje vrste vrtića i škola postoje, potrebnoj dokumentaciji i načinima upisa u odabranu školsku ustanovu možete pronaći u ovoj sekciji.
Zdravstvo
Kako funkcioniše zdravstvo u Srbiji i koje sve opcije imate na raspolaganju? Od praktičnih detalja o prijavi za obavezno zdravstveno osiguranje, svih alternativa koje postoje i kako do njih doći možete pronaći na u ovoj sekciji.
Briga o deci i vanškolske aktivnosti
Kome poveriti dete na čuvanje i koje sve opcije za to postoje u Srbiji? Kakva god vrsta pomoći da vam je potrebna kada je u pitanju briga o deci i čuvanje dece, u Srbiji je možete pronaći.
Slobodno vreme
Ovde možete pronaći, ali i ostaviti predlog za provođenje slobodnog vremena sa porodicom.
Povezivanje
Povežite se sa ljudima koji su bili u sličnoj situaciji i koji su proces povratka sa decom već prošli.